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"칭찬과 격려가 가진 힘" <5. 24. 2020> E-Sub.

글쓴이 : 이수관목사 날짜 : 2020-05-23 (토) 15:57 조회 : 597
 

1968년 하버드대학의 심리학자 로버트 로젠탈이 했던 고전적인 연구가 있습니다그는 초등학교 교장이던 레노어 제이콥슨과 함께 실험을 했는데미국 샌프란시스코의 한 초등학교에서 1학년부터 5학년까지 열여덟 개의 학급 학생들에게 하버드대학 인지 능력 평가 시험을 치르게 했습니다이 시험은 학습과 문제 해결 능력을 좌우하는 어휘력추론 능력을 객관적으로 측정하는 시험이었습니다

 

평가 후 검사결과와는 상관없이 무작위로 20%의 학생을 뽑은 후 그 명단을 선생님들에게 주며 이 아이들이 지적 잠재력을 지닌 학생으로 당장은 큰 차이가 없겠지만 학년이 끝날 때는 비범한 성취를 거둘 것이라고 암시를 주었습니다물론 무작위로 뽑은 학생들의 명단이었기에 실지로 지적능력이나 학업 성취능력이 높은 것은 아니었습니다

 

그로부터 8개월 후 다시 시험을 치루었을 때 놀랍게도 잠재력이 뛰어나다고 했던 학생들의 점수가 다른 학생들보다 크게 향상되었음을 확인할 수 있었습니다그리고 2년 후에는 그 차이가 더 벌어지는 것을 볼 수 있었습니다학생들에게는 아무런 차이가 없었습니다다만 이 학생들은 다르다고 믿었던 교사들의 마음이 이들을 다르게 만들었던 것입니다

 

교사들은 어떤 학생에게 잠재력이 있다고 믿을 경우그 학생에게 더 관심을 기울이고 격려해서 자신감을 갖게 하고혹시 학생이 안 좋은 결과를 낼 경우에도 실망하는 대신 따뜻하게 대화하고더 신경을 써 줄 뿐 아니라따로 시간을 투자하여 꼼꼼하게 봐주어서 결국은 좋은 성적을 내도록 만들더라는 것입니다

 

타인이 나를 존중해주고 또한 나에게 긍정적인 기대를 하고 있으면 나는 타인의 그 기대에 부응하는 쪽으로 변하려고 노력하며 실제로도 그렇게 된다.’라고 정의되는 이 로젠탈 효과는 비단 어린 아이뿐 아니라 장교들의 훈련에도현대 경영에도 응용되고 있습니다

 

그렇다면 우리는 내가 매일 접하는 사람들에 대해서 어떤 마음을 가지고 있는지 생각해 보아야 할 일입니다배우자에게는 어떤 마음을 지니고 있는지자녀들을 향해서는 어떤 마음인지또 목장 식구를 향해서는 어떤 생각으로 바라보고 있는지 말입니다결국 어떤 사람을 향한 기대는 우리가 그에게 베풀 수 있는 가장 큰 은혜가 아닌가 싶습니다.  

 

특별히 부모 여러분자녀에게 기대를 가져 보시기 바랍니다내 잣대로 판단해서 틀렸다고 마음먹고부족하다고 핀잔을 주는 것만큼 잘못된 것이 없는 것 같습니다따라서 어떤 면에 대해서 기대를 품고그 기대를 문장으로 만들어서 표현해 보시기 바랍니다. ‘아무개는 이러이러한 면이 참 뛰어나넌 분명히 이러이러한 사람이 될거야’ 라고 반복해서 들려주시고그런 것이 보일 때 칭찬해 주시기 바랍니다

 

혹시 그런 모습에 반하는 실망스러운 모습이 보일 때에도 잘 될 것이라고 믿고 한 번 더 챙겨주고 더 신경을 써주시기 바랍니다그리고 괜찮다너무 잘 하고 있다고 칭찬해 주시기 바랍니다그러다 보면 어느 날 그 아이는 정말 기대하던 그런 아이로 자라 있을 것입니다그리고 자녀들이 우리 부모님의 기대가 날 이렇게 만들었다고 감사해 하는 날이 있을 것입니다

 


POWER OF PRAISE AND ENCOURAGEMENT


In 1968, Robert Rosenthal, psychologist at Harvard University, did a famous research.  He and Lenore Jacobson, principal of an elementary school set up an experiment which was to give IQ test to students from 1st grade to 5th grade in 18 classes in a school in San Francisco, CA.  The test is to objectively measure vocabulary and analytical skill which affect academic and problem-solving ability.


After the test regardless of the result, random 20% of students were selected and teachers were given the list of students and informed that these students have intellectual potential and they may not show big difference now but by the end of the grade year, they will achieve higher marks.  Since the list contains random selection, these students did not have any actual high intellectual or academic ability.


When another test was given 8 months later, it was confirmed that those students who was in the random group of ‘potential’ had remarkable advance than the other group.  The difference was more significant in the 2nd year.  There was no difference in students.  It was only in ‘Teacher’s mind’ who believed that they are different which caused the difference.


When teachers believes a student has potential, he will pay more attention to the student and encourage her so that she will be more confident and even when the result is not great, instead of disappointment, they will spend time to communicate with warmth and care for her which results in a better result.


‘When others respect me and have a positive expectation about me, I will strive to meet the expectation and it will come to pass.’  This is called as Rosenthal effect which is used not only to children, but also to military officer and corporations’ administration. 

 

In that case, I need to think about my mind set toward others I see daily basis, my spouse, children and house church members.  My expectation for the person may be the most important blessing I can bestow toward him/her.


Parents, I urge you to have such expectation toward your children.  There is nothing worse than judging with your own standard and criticise others.  You can express the expectation in phrase and speak repeatedly.  ‘You are superb in such and such area.  You will certainly be such and such person.’  Praise him/her repeatedly with these words and applause when they exhibit these traits.


When you see disappointing events, still support him/her with confidence in him/her and encourage with warm words such as, ‘It is OK, you are doing great, etc.’  Then, one of these days, the child will become one of such child.  There will be a day when the child will express appreciation saying, ‘My parents’ expectation helped me to achieve what I have achieved.’



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